بسمه تعالی
به گزارش روابط عمومي مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب های شور، ماهي تيلاپيا دومين ماهي پرورشي دنيا بعد از كپور ماهيان است كه سرعت رشد بالا، مقاومت در برابر بيماري ها، جيره غذايي مقرون به صرفه و امكان پرورش در آب شور و شيرين از مزاياي پرورش اين گونه است كه همين امر باعث شده است كه به گفته كارشناسان، به زودي رتبه نخست ماهيان پرورشي دنيا را كسب خواهد كرد.، ضمن اينكه اين ماهي به عنوان گزينه پيشنهادي سازمان فائو (سازمان خوار و بار جهاني) در مناطق كم آب مطرح است.
در این راستا، مراسم آغاز بهره‌برداری از طرح های ملی وزارت جهاد کشاورزی با حضور ریاست جمهوری، از جمله سایت تکثیر پرورش تیلاپیا واقع در شهرستان اشکذر ـ یزد با ظرفیت تولید ۲۰۰ تن در سال، مورخ 13 خرداد 1400 از طریق ویدئو کنفرانس صورت پذیرفت.
در ابتدا کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در ارتباط با بخش شیلات ، اظهار کرد: در ابتدای انقلاب، کل میزان تولید شیلات ۳۲ هزار تن بود که در سال ۹۲ به ۸۸۵ هزار تن رسید و در پایان سال ۹۹ به یک میلیون و ۲۲۲ هزار تن افزایش یافت. خاوازی ادامه داد: در سال ۹۲ میزان خاویار تولیدی ایران کمتر از یک تن بود اما امروز تولید این محصول به بیش از ۱۰ تن در سال رسیده است و در بیش از ۱۴۰ مزرعه در داخل خشکی خاویار تولید می‌شود.
وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با اشتغالزایی توسعه پرورش تیلاپیا در مناطق خشک، خاطرنشان کرد: این ماهی به وفور در دنیا تکثیر می شود و مجوز تولید آن با همکاری سازمان محیط زیست برای ۴ استان یزد، خراسان جنوبی، سمنان و قم گرفته شده است، تولید این ماهی به نحوی است که در هر هکتار ۳۰۰ تن ماهی تولید می شود و اولین مزرعه آن در یزد قرار دارد. وی افزود: مزرعه یزد از تکنیک بیوفلاک استفاده می کند که در این فن آوری ۹۵ درصد آب ذخیره می شود و این آب می تواند برای پرورش استفاده شود. خاوازی با بیان این که در مناطق خشک آب ها عموما شور، لب شور و کاملا شور هستند، گفت: این ماهی قابلیت پرورش در این نوع آب را دارد و ما نیازمند اشتغالزایی در این مناطق هستیم و اگر تولید آن ادامه داشته باشد به منابع ارزان پروتئین دست پیدا خواهیم کرد.
در ادامه نبی الله خون میرزایی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران با حضور در شهرستان اشکذر ـ یزد، در مراسم بهره برداری از این طرح اظهار کرد: میانگین سرمایه گذاری سالانه صورت گرفته در حوزه شیلات از ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال در سال ۹۲، به سالانه ۱۳ هزار میلیارد ریال در سال ۹۹ رسیده که افزایش نزدیک به ۱۰۰ درصدی را نشان می دهد.
خون میرزایی با بیان این که پروژه شاخص امروز، پرورش ماهی تیلاپیا در سیستم بیوفلاک می باشد، عنوان کرد: پرورش تیلاپیا با روش نوین و بومی با تلاش های محققین در مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب های شور بافق رقم خورده است. وی افزود: گونه های تیلاپیای پرورشی در بیش از ۱۳۰ کشور و بیش از ۳۲ کشور در منطقه در حال پرورش است و بیش از ۶میلیون تن در جهان تولید می شود، همچنین دومین گونه پرورشی در دنیا پس از کپور ماهیان است.
در ادامه دکتر قائدی، ریاست مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب های شور ـ بافق با تشکر از همکاران خود در این مرکز جهت بومی سازی این سیستم نوین در استان گفت: در این سیستم، پسآب تولیدی که یکی از نگرانی های فعالیت های کشاورزی است به سمت صفر می رود و استفاده حداکثری از منابع آب صورت می گیرد و آب با چندین بار بازچرخانی و تصفیه مورد استفاده قرار می گیرد. وی افزود: در این روش زیست فناورانه، میکرو ارگانیزم ها در محیط پرورش ماهی استقرار دارند و ضایعات پرورش ماهی به مصرف میکروارگانیزم ها می رسد و این میکروارگانیزم ها غذای ماهی را تامین می کنند و همزیستی مسالمت آمیزی را ایجاد می کنند.
سید ابوالفضل وکیلی رئیس سازمان جهادکشاورزی، در مراسم افتتاحیه این واحد پرورش ماهی تیلاپیا گفت: این واحد در وسعت ۶ هزار مترمربع و سرمایه گذاری بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال و تولید ۲۰۰ تن در سال در این شهرستان احداث، که موجب اشتغالزایی ۱۰ نفر گردیده است.
وی افزود: امیدوارم در آینده نزدیک و اجرای فاز دوم این طرح شاهد تولید بیشتر بوده و با احداث کارخانه فرآوری و بسته بندی ماهی تیلاپیا در مجاورت این واحد یک چرخه کامل تولید ماهی از تولید تا فرآوری و بسته بندی در این شهرستان ایجاد گردد. وی خاطرنشان کرد، این طرح، یک طرح مدرن آبزی پروری به روش بیوفلاگ است که با استفاده از سیستم های تصفیه و بازگردانی موجب صرفه جویی در مصرف آب و استفاده بهینه و حداکثری از منابع آب می گردد.