نخستین صید ماهی تیلاپیای پرورشی گلخانه ای با تکنیک بیوفلاک در بخش خصوصی با حضور دکترطهماسبی قائم مقام سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش وزارت جهاد کشاورزی، دکتر شکوری معاون سازمان شیلات ایران، دکتر پورکاظمی رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، دکتر زینی وند معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری یزد ،مهندس سجادی پور رییس سازمان جهاد کشاورزی استان و جمعی ازمسوولان استانی و محلی در بافق آغاز شد
دکتر پورکاظمی رئیس محترم موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در حاشیه این آیین با بیان اینکه تحقیقات ماهی تیلاپیا 10سال است درکشور در زمینه های تکثیر، پرورش، تغذیه، مقابله با بیماری و برنامه های اصلاح نژاد در حال انجام است.
خوشبختانه بخش خصوصی نتایج این تحقیقات را پذیرفته و سرمایه گذاری کرده است. وی خاطرنشان کرد : با تکنیکی که در شیلات بافق در حال اجراست، میتوان بین 250 تا300 تن در هکتار ماهی تیلاپیا پرورش داد.
با اشاره به اینکه ماهی تیلاپیا گونه ای سریع الرشد است و تاکنون گوشت فیله آن از خارج کشور وارد می شده است بیان داشت : با این اقدام میتوان جلوی خروج ارز در کشور را گرفت و ضمن ایجاد اشتغال از آب شور منطقه نیز بهره برد.
دکتر پور کاظمی تصریح کرد: میتوان این اقدام را در واحدهای پانصد، هزار و دو هزار تنی در 4 استان که دارای مجوز هستند انجام داد.
وی با اشاره به اینکه میتوان در افق توسعه، این دانش فنی را برای تولید فوق متراکم به صورت مزارعی با قابلیت تولید 400و500تن در هکتار انجام داد خاطر نشان کرد: با اصلاح نژاد نیز میتوانیم بچه ماهی های کشورهای منطقه را تامین کنیم که این اقدام نیز در دستور کار قرار گرفته است.
سرمایه گذار بخش خصوصی نیز این پروژه را پروژه ای در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی بیان کرد و گفت: این پروژه با استفاده از ظرفیت های داخلی الگوسازی شده است و تاکنون 1میلیارد و 100میلیون تومان هزینه در برداشته است.
دکترحیدرزاده خاطرنشان کرد: امروز برداشت 5/4 تن می باشد که پیش بینی می شود تا پایان فصل 300 تن ماهی تیلاپیا برداشت شود.
وی اشتغال زایی مستقیم در این گلخانه را 15نفر و اشتغال زایی غیرمستقیم در این گلخانه را بیش از 20 نفر بیان کرد و گفت: این گلخانه در مساحت 8 هزار مترمربع و در 6 استخر یک هزار متری اجرا شده است.
سرمایه گذار بخش خصوصی وضعیت بازار فروش این ماهی را مطلوب برشمرد و افزود: برای خرید این ماهی با چند مرکز فروشگاهی بزرگ و زنجیره ای توافق نامه منعقد شده است.
دکتر طهماسبی قائم مقام محترم سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش وزارت جهاد کشاورزی گفت: متوسط تولید ماهی های دیگر پایین تر از ماهی تیلاپیاست که میتوان با توسعه این صنعت تا 300تن در هکتار نیزماهی برداشت کرد که قابل مقایسه به سایر ماهیان پرورشی نمی باشد.
در حاشیه نخستین برداشت ماهی تیلاپیا در بافق با اشاره به اینکه از لحاظ مصرف سرانه ماهی از متوسط دنیا عقب هستیم گفت: پرورش ماهی تیلاپیا با توجه به پتانسیل بالا و استفاده از ظرفیت آب های شور میتواند به بهره برداری از ظرفیت های کشور کمک کند.
وی بیان داشت: این موضوع میتواند برای کاهش فاصله مصرف سرانه ایران با کشورهای دیگر حائز اهمیت باشد.
دکتر طهماسبی خاطرنشان کرد: امیدواریم با اخذ مجوز، دیگر سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز بتوانند به تولید بالا و افزایش امنیت غذایی در کشور کمک کنند.
رئیس محیط زیست استان یزد نیز با اشاره به رفع مشکلات محیط زیستی پرورش ماهی تیلاپیا در بافق و اخذ مجوز این مجموعه گفت: طبق بررسی های انجام شده بحث پرورش ماهی تیلاپیا در محیط های بسته که هیچ گونه تصرفی در محیط طبیعی نداشته باشد باید انجام شود.
ملایی پور افزود: ضوابط اجرایی پرورش این ماهی توسط سازمان حفاظت از محیط زیست در دست تدوین است و به متقاضیان مربوطه اعلام می شود. وی تصریح کرد: وقتی یک گونه غیربومی وارد محیط طبیعی می شود به عنوان یک گونه مهاجم رفتار می کند و ممکن است اکولوژی آن منطقه را بهم بزند. رئیس محیط زیست استان یزد بیان داشت: حساسیت سازمان حفاظت از محیط زیست در این رابطه به علت برهم خوردن وضع اکوسیستمی منطقه می باشد که با بررسی های انجام شده این موضوع برطرف شده است.
استان حامی سرمایه گذاران پرورش ماهی تیلاپیاست/دستگاه های دولتی نهایت دقت و سرعت را برای سرمایه گذاران خرج دهند. معاون امور اقتصادی استانداری یزد گفت: استان حمایت خود را از سرمایه گذاران پرورش ماهی تیلاپیا اعلام می کند. دکتر زینی وند معاون امور اقتصادی استانداری یزد در حاشیه نخستین برداشت ماهی تیلاپیا، شیلات بافق را مجموعه ای با سرمایه گذاری اندک و بازدهی بالا برشمرد و گفت: این بحث باتوجه به بحث اقتصاد مقاومتی میتواند یکی از صنعت هایی باشد که به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.
دکترزینی وند تصریح کرد: از تمامی دستگاه های دولتی و ادارات درخواست میکنم که با کوتاه کردن فرایند های اداری در تامین تسهیلات، زیرساخت ها و نیازمندی های سرمایه گذاران نهایت سرعت و دقت را خرج دهند. در بحث تسهیلات روستایی در مرحله دوم به طور ویژه این طرح ها در اولویت قرار میگیرند و هرتسهیلات ارزانی که دولت در سال اینده تصمیم بگیرد این طرح را در اولویت قرار می دهیم.
جایگاه دوم استان یزد در پرورش و کشت گلخانه ای در کشور/لزوم تکمیل زنجیره تولید تیلاپیا
رئیس جهاد کشاورزی استان یزد گفت: استان یزد در بحث پرورش و کشت های گلخانه ای در جایگاه دوم کشوری قرار دارد. ایشان در حاشیه نخستین صیدماهی تیلاپیا در بافق گفت: با بهره برداری و توسعه پرورش این ماهی در سطح استان راه برای سرمایه گذاران دیگر هموار می شود.
مهندس سجادی پور افزود: استان یزد در بحث پرورش و کشت های گلخانه ای در جایگاه دوم کشوری قرار دارد و امیدواریم در این رابطه نیز باتوجه به الگویی موفق که به بهره برداران معرفی می شود زمینه توسعه آن در این شهرستان و شهرستان های استان فراهم شود.
وی تصریح کرد: پیش بینی می شود که 10 کارگاه 2 هزارتنی در سطح استان یزد در افق 5 ساله داشته باشیم و به ان دست پیدا کنیم.
مهندس سجادی پور، رئیس محترم جهاد کشاورزی استان یزد ادامه داد: هدف نهایی این است که زنجیره کامل تولید پرورش تیلاپیا از تکثیر تا فراوری ان را بتوانیم داشته باشیم. امیدواریم شرکت سرمایه گذار این زنجیره تولید را تکمیل کند و بتوانیم بحث فراوری ان را در استان داشته باشیم./.